Het nut van een dut

Het nut van een dut
Even slapen overdag

Kun je bezuinigen op je slaap?
Deze vraag is erg belangrijk, vooral voor mensen die speciale werkzaamheden verrichten, bijvoorbeeld het werken in nachtdienst of wanneer langdurig achter elkaar moet worden gewerkt, zoals bij eerste-hulpdiensten.
Normaal slaapt een mens ‘ monofasisch: 1 slaap- en 1 waakperiode per etmaal. Maar je kunt ook ‘polyfasisch’ slapen: een aantal kortere slaapperioden verdeeld over 24 uur. Polyfasisch slapen heeft voordelen: uit onderzoek blijkt dat slaap verdelen over een aantal dutjes efficienter is dan in 1 ruk doorslapen. Het totaal herstellend vermogen van ‘polyfasisch’ slapen blijkt groter dan dat van een aaneengesloten, monofasische slaapperiode.

‘ Power nap’ en ‘ slaapquant’
De kleinste hoeveelheid slaap die nog herstel geeft, wordt geschat op 10 minuten: dit wordt een ‘ slaapquant’ genoemd.
Een krachtdut, ‘ power nap’, mag langer duren: een kwartier tot een half uur. Deze ‘power nap’ wordt steeds populairder, bijvoorbeeld als oplossing voor de middagdip na de lunch. Voordeel: na een dut van een uur blijkt men 10 uur later nog in betere conditie dan zonder dut.

Heeft tussendoor slapen nadelen voor de latere slaapperiode?
Tussendoor slapen (korter dan een uur) heeft in het algemeen geen nadelige gevolgen voor de kwaliteit van een latere slaapperiode.
Wel kan men na een lange dut in een diep slaapstadium komen. Dit kan bij het wakker worden leiden tot slaapdronkenheid, desoriëntatie, slaperigheid en prestatieverslechtering. Deze klachten duren niet langer dan 10 minuten tot een half uur, maar vormen wel een risicofactor voor mensen, die bij het wakker worden acuut complexe handelingen moeten verrichten.

Nachtdienst en slapen
Dutten voor of tijdens het werk houdt je wakker: je hebt minder last van het niet mogen slapen, je blijft langer alert en je prestaties blijven langer op peil.

Bron: Gerard Kerkhof. Het nut van een dut. In: De 24-uurs-mens.
Bio-Wetenschappen en Maatschappij 3/2006, blz. 45.
www.biomaatschappij.nl

 

Tags: , ,

Top